Det er viktig å gjøre et godt digitalt førsteinntrykk for en eventuell arbeidsgiver og da bør du starte med Linkedin-profilen. Her er fem tips som får deg i gang.

1)  Gi et godt førsteinntrykk

Arbeidsgivers første inntrykk av deg på LinkedIn, er som regel beskrivelsen du gir i «tittelfeltet» ditt. Her skriver mange kun utdannings- eller jobbtittel, men dette gir arbeidsgiver svært lite informasjon om hva du faktisk kan bidra med i en jobb. 

Arbeidsgivere bryr seg ikke om at du er jobbsøker og har en eller annen utdanning. De vil vite hvem du er, hva du kan tilby og bidra med hos dem. Mange arbeidsgivere er heller ikke så godt kjent med hvilken kompetanse samfunnsvitere har, så du bør bruke de 120 tegnene du har til rådighet på en god måte. På min profil har jeg gått for kompetansestikkord, og dette kan være et godt alternativ som student og nyutdannet også. 

 

 

Her kan du føre opp stikkord som beskriver kunnskaper og ferdigheter du har fått gjennom studier, deltidsjobb, verv og frivillig arbeid eller annen relevant erfaring. På Samfunnsviternes karrieresider på medlemsnett finner du tips til hvordan du jobber frem gode kompetansestikkord, som matcher de stikkordene arbeidsgiver selv bruker.

2) Bli synlig med en mer personlig URL

Personifisere URL-en din for å gi profilen din et mer profesjonelt inntrykk. Ved å fjerne tallrekken, og kun beholde navnet ditt, ser URL-en bedre ut når du fører den opp på CV-en eller deler den i andre sammenhenger.

 

3) Gi en god oppsummering innledningsvis

Du øker sannsynligheten for å bli funnet av arbeidsgivere ved ha gode kompetansestikkord som gjør at du dukker opp i søk. I «Om»-feltet har du mulighet til å sammenfatte og oppsummere dine kunnskaper og ferdigheter. 

  • Utdyp det du skrev i tittelfeltet ditt og legg til flere gode kompetansestikkord. 
  • Få med kontaktopplysninger og evt. lenke til nettside, blogg, twitter e.l. om dette er relevant.
  • Skap personlig kontakt («Jeg er opptatt av …»)

 

 

4) Vis hva du kan

På LinkedIn har du mulighet til å dele eksempler på arbeid du har gjort tidligere, f.eks.:

  • Bilde eller film fra et arrangement du har gjennomført med studentforeningen din
  • Medieomtale  
  • Artikler/kronikker/debattinnlegg du har fått publisert
  • Bachelor-/masteroppgave

 

5) Bygg nettverk

Hvis du kun skal knytte kontakt med personer du allerede kjenner veldig godt, kommer du ikke særlig langt med nettverksbyggingen din. Her har LinkedIn et par funksjoner som hjelper deg litt på vei:

  • «Personer du kanskje kjenner". Her plukker LinkedIn ut personer som har noe til felles med deg. Samme skole, samme arbeidsplass, med i samme gruppe(r) på LinkedIn, eller andre fellestrekk.
  • Hvem som har tittet på din profil: Ta en titt på profilen deres. Sannsynligvis har dere noe til felles siden vedkommende har fått opp deg i søkene sine. Dermed kan dette være relevante personer å legge til.
  • Bli med i grupper basert på dine interessefelt. Å være medlem i samme gruppe, kan f.eks. være begrunnelse god nok til å knytte kontakt med interessante og relevante personer. 

Når du knytter kontakter på LinkedIn bør du skrive en egen personlig melding hvor du forklarer:

  • Hvordan du kjenner til vedkommende: 
    (Kontakter på LinkedIn behøver ikke være bekjente, det kan f.eks. være noen som har skrevet en kronikk, artikkel eller fagbok som du likte godt, eller holdt et godt foredrag på en konferanse du deltok på.)
  • Hvorfor du ønsker å ha vedkommende i kontaktnettverket ditt?

Det er en del ganske pågående selgere på LinkedIn, så du har større sjanse for at forespørselen din blir akseptert om du skriver et par linjer til vedkommende.