Placeholder: ArticlePage : Article Top
En smilende kvinne holder en tusjpenn foran en tavle og henvender seg til en gruppe mennesker som sitter ved et bord.
Mange arbeidsgivere ser et stort potensiale i samfunnsvitere med tanke på salg. Foto: Shutterstock.
Placeholder: ArticlePage : Article Header

Arbeidsmarkedet

Å jobbe med salg er mer enn du tror

Tenk annerledes - kompetansen din er etterlyst!

Publisert: | Sist endret:

Placeholder: ArticlePage : Article Teaser Content
Placeholder: ArticlePage : Article Content

Er krillolje og pågående telefonselgere det første du tenker på når du hører ordet salg, bør du tenke om igjen.

Yrket er så mye mer enn som så.

Fra å kartlegge nye markeder, teknologiske muligheter og kundegrupper, eller utvikle nye ideer og konsepter, er salg mer kompleks enn noensinne.

Det er også derfor du som samfunnsviter og kompetansen din er etterlyst av arbeidsgiverne.

Du er god på for eksempel:

  • Strategi.
  • Relasjonsbygging.
  • Kommunikasjon.
  • Kvalitative og kvantitative undersøkelser.
  • Kartlegging og analyse.
  • Prosjektledelse.

Som alle er egenskaper arbeidsgiverne i dag har skrikende behov for.

Men å jobbe med salg var kanskje ikke akkurat det du så for deg da du satt og skrev på masteroppgaven din om utilitarismen som fordelingsprinsipp?

Stopp en halv. Før du tenker at dette ikke er noe for deg, og fortsetter å søke på de samme jobbene som alle de andre du studerte med – les videre.

Hvorfor bør jeg som samfunnsviter jobbe med salg?

I Samfunnsviternes arbeidsgiverundersøkelse fra 2019 trakk mange arbeidsgivere frem at de gjerne ville ansette samfunnsvitere til å jobbe med salg.

De mener samfunnsvitere er gode til å argumentere, er lidenskapelige når de tror på noe (for eksempel et produkt eller en sak), og at de er gode relasjonsbyggere.

Men selv om arbeidsgiverne så et stort potensial i samfunnsvitere, opplevde de samtidig at samfunnsviterne selv ikke var noe særlig interessert i å jobbe med salg.

Hva er grunnen til dette? Vi kan jo bare spekulere i hva årsaken er, men har en teori om at mange har et feil inntrykk av hva salgsjobber faktisk innebærer. 

Hva kan jeg som samfunnsviter bidra med?

Mange nyutdannede har jobbet i butikk under studiene, og assosierer kanskje «salg» med dette.

Arbeidsgiverne vi intervjuet var derimot tydelige på at erfaring fra butikk hadde lite eller ingen betydning i stillingene de ønsket å fylle.

Der mange kanskje se på salgsrelaterte jobber som «irrelevante» fordi de har en høyere utdanning, er det nettopp den kompetansen arbeidsgiverne er ute etter. 

Prosjektledelse, kvalitative undersøkelser, kartlegging og analyse, er sentrale oppgaver i mange salgsjobber for høyere utdannede.

Arbeidsgiverne har ofte behov for å identifisere nye markeder og kundesegmenter, eller utvikle nye ideer, produkter, tjenester og konsepter.

I en del stillinger, for eksempel hvor man skal levere anbud, må man også være god i skriftlig formidling. 

For å kartlegge nye markeder trenger du kunnskap om hvordan mennesker, og grupper av mennesker, tenker og handler.

Det samme gjelder i utviklingen av nye produkter og tjenester.

Dette er jo samfunnsviteres kjernekompetanse!

Arbeidsgiverne ser potensialet i oss, men vi ser det altså ikke selv.

Baserer vår motvilje til salgsjobber seg utelukkende på at vi misforstår innholdet i disse, eller er det også andre årsaker til at mange samfunnsvitere ikke ønsker å jobbe kommersielt?  

Hva betyr det egentlig «å jobbe med salg»?

En årsak til at mange har et feil inntrykk av hva det vil si å jobbe med salg, er kanskje at de stillingene som lyses ut som rene salgsstillinger, ofte bekrefter folks fordommer.

Spisse skotupper og pågående markedsføring av omega 3-kapsler på gata, er gjerne det de fleste assosierer med salg.

Og som akademikere er vi trent i å være kritiske og reflekterende.

Parodien på en «sulten selger» er gjerne en person som manipulerer, finner «smutthull» i regelverk og opptrer etisk betenkelig. Dette samsvarer selvsagt dårlig med den akademiske integriteten.

Men hvor representativt er egentlig bildet mange av oss har av salgsjobber? 

Bedrifter er nødt til å ha en inntekt for å kunne drive med kjernevirksomheten sin.

Selv i kunnskaps- og verdibaserte virksomheter er man nødt til å tenke kommersielt.

Den ideelle organisasjonen skal ha flere givere, studieprogrammet skal ha flere søkere, museet skal ha flere besøkende ...

Det finnes til og med noe som heter «bærekraftig salg» - hvor man jobber med finne langsiktige løsninger som er til gode for miljøet, samfunnet og mennesker.

For å nå disse målene er virksomhetene nødt til å drive med nettopp – salg.

En moderne selger er dermed like gjerne en forretningsutvikler som en konsulent og bærekraftig verdiskapende rådgiver.

Og det er altså ikke sånn at en salgsstilling krever at du går på akkord med deg selv og verdiene dine.

Så lenge du har en interesse for det du skal selge, er det godt mulig du vil stortrives med å jobbe kommersielt. 

 

Placeholder: ArticlePage : Article Some
Placeholder: ArticlePage : Article Bottom

Les også

Tre personer sitter rundt et bord og ser på en fjerde person skrive på en tavle.

Salg, markedsføring og reklame

Elsker du å skape resultater og vekst? Er du nysgjerrig og kreativ? Trives du å jobbe med mennesker og tall? Da står du foran mange spennende jobbmuligheter.

En statsmann foran en forsamling journalister med fotoutstyr og holder frem et ark

Kommunikasjon og media

Trigges du av godt språk? Elsker du medier og god kommunikasjon? Er du kreativ og nyskapende? Da kan disse jobbene være aktuelle for deg.