Salg, markedsføring og reklame
Elsker du å skape resultater og vekst? Er du nysgjerrig og kreativ? Trives du å jobbe med mennesker og tall? Da står du foran mange spennende jobbmuligheter.
bli bedre kjent på arbeidsmarkedet
Trigges du av godt språk? Elsker du medier og god kommunikasjon? Er du kreativ og nyskapende? Da kan disse jobbene være aktuelle for deg.
Publisert: | Sist endret:
Arbeidsgivere innen kommunikasjon og media ser etter folk som har kunnskap om:
Kommunikasjon og media henger samtidig ofte tett sammen med blant annet salg, markedsføring og reklame. Derfor bør du alltid ha en fot i begge når du nå blir bedre kjent med hva det krever av deg.
Medielandskapet i dag er krevende, og arbeidsgivere etterspør ofte en bred og variert kompetanse. Les mellom linjene og se mer på egenskapene de er på jakt etter.
For noen egenskaper går ofte igjen og de kan være at du:
I tillegg bør du være en dose nyskapende, strukturert, løsningsorientert, målrettet og tverrfaglig.
Siden media og kommunikasjon er et bredt begrep, er det ikke alltid like lett å spesifisere hvilke fag fra humaniora og samfunnsvitenskap som er ekstra aktuelle her.
Men vi skal prøve, og generelt kan vi si at det passer om du har studert eller studerer:
Arbeidsgivere legger allikevel mest vekt på dine personlige egenskaper.
Så prøv å knytt hva du har lært til hvordan du har løst det gitt dine kvaliteter og hvorfor det er nyttig for arbeidsgiveren.
Under beskrivelsen av arbeidsoppgavene, kan du også se hvilke fag som egner seg.
Innen kommunikasjon og media blomstrer det av nye titler og begreper, og det gjerne på engelsk.
Det henger sammen med at selskapene blir internasjonale, men også at teknologien utvikler seg og skaper behov for mer spesialiserte roller.
I tillegg er det ofte ingen strenge skiller mellom stillingene.
For eksempel bør en kommunikasjonsrådgiver være en dyktig tekstforfatter, og vise versa.
Men stillinger er det flust av og innen fagområdet, kan du for eksempel jobbe som:
Eller jobbe med:
Søker du etter en stilling innen «media» eller «kommunikasjon», får du mange treff.
Da finnes det andre søkeord enn jobbene vi nevnte over som du kan bruke for å spisse søket ditt:
Hva en «webredaktør» faktisk gjør hver dag, varierer. Så i stedet skal vi se litt mer overordnet på oppgavene du tar på deg innen fagområdet.
Du kan for eksempel jobbe med:
Her finner du kanskje de fleste av medlemmene våre innen fagområdet, men det å være en kommunikasjonsrådgiver innebærer så mangt.
I hovedtrekk skal du:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, statsvitenskap, litteraturvitenskap, språkfag, sosialantropologi, retorikk og språklig kommunikasjon og filosofi.
Verden drukner i et hav av informasjon. Men om du er glad i å skape godt og relevant innhold, med et tydelig budskap, i et klart språk, er det å spisse budskap noe for deg.
Her vil du blant annet kunne:
Eksempler på relevante fag: Litteraturvitenskap, retorikk og språklig kommunikasjon, pedagogikk, språkvitenskap og lingvistikk.
«Content is king». Om du er innholdsprodusent, journalist, tekstforfatter eller kommunikasjonsrådgiver for den saks skyld, jobber du med å skape innhold som tiltrekker, overbeviser og påvirker.
Arbeidet kan gå ut på å:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, retorikk og språklig kommunikasjon, språkstudier, litteraturvitenskap.
Ved siden av å være dreven på markedsføring i sosiale medier, kan du ha et overordnet ansvar for bedriftens tilstedeværelse i sosiale medier.
Da jobber du for eksempel med å:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, sosialantropologi, retorikk og språklig kommunikasjon, litteraturvitenskap.
I et stadig mer komplekst og globalt medielandskap, blir det mer og mer viktig for en organisasjon å få oversikt over deres medieomtaler, omdømme og mulighetsrom.
Her kan noen av dine arbeidsoppgaver være å:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, retorikk og språklig kommunikasjon, språkstudier og litteraturvitenskap.
I motsetning til det beslektede emnet markedsføring, handler det her ikke om å selge noe.
Men strategien og målet er nok ganske likt: nemlig å skape oppmerksomhet og påvirke omgivelsene på en hensiktsmessig måte.
Arbeidsoppgavene kan her være å:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, retorikk og språklig kommunikasjon, språkstudier og litteraturvitenskap.
Elsker du å skape resultater og vekst? Er du nysgjerrig og kreativ? Trives du å jobbe med mennesker og tall? Da står du foran mange spennende jobbmuligheter.
Ønsker du å bidra til endring? Har du god innsikt i internasjonale forhold og menneskelig atferd? Da kan en jobb innen bærekraft være akkurat noe for deg!
Har du kunnskap om menneskelig atferd og en interesse for teknologi? Er du god på å identifisere problemer og komme med løsning på disse? Da kan en jobb innen teknologi være midt i blinken for deg!