Kommunikasjon og media
Trigges du av godt språk? Elsker du medier og god kommunikasjon? Er du kreativ og nyskapende? Da kan disse jobbene være aktuelle for deg.
bli bedre kjent på arbeidsmarkedet
Elsker du å skape resultater og vekst? Er du nysgjerrig og kreativ? Trives du å jobbe med mennesker og tall? Da står du foran mange spennende jobbmuligheter.
Publisert: | Sist endret:
Salg, markedsføring og reklame handler kort og godt om å skape verdi for virksomheten du jobber i og kundene deres.
Men rollen innen dette området blir mer og mer kompleks, og har et økende behov for noen kloke og kreative hoder som kobler:
Salg, markedsføring og reklame henger samtidig tett sammen med blant annet kommunikasjon og media, så ta gjerne en titt på hva som kan vente deg der også.
I dagens digitale hverdag er det viktig å treffe rett målgruppe, med rett budskap, til rett tid, i den rette kanalen.
Det krever blant annet:
I tillegg må du være nysgjerrig, engasjert, initiativrik og ønske å lære deg nye ting.
Siden salg og markedsføring er såpass komplekse områder, er det vanskelig å peke ut noen helt spesifikke fag fra humaniora og samfunnsvitenskap som simpelthen roper «ah, du er en digital markedsfører!»
Men relevante fagbakgrunner kan for eksempel være:
Arbeidsgivere innen salg, markedsføring og reklame, legger likevel mest vekt på dine personlige egenskaper.
Så prøv å knytt hva du har lært til hvordan du har løst det gitt dine kvaliteter og hvorfor det er nyttig for arbeidsgiveren.
Under beskrivelsen av ulike arbeidsoppgaver du kan ha, kan du også se noen eksempler på relevante fag.
Spesielt innen markedsføring er det mange nye begreper og titler som florerer, og det gjerne på engelsk.
Det henger nok sammen med hvor radikalt og fort utviklingen endrer seg med tanke på teknologi og muligheter.
Du kan for eksempel jobbe som:
Eller jobbe med:
For å forsøke å beskrive de ulike arbeidsoppgavene feltet kan gi deg, skal vi se litt mer overordnet på det.
Kort fortalt handler merkevarebygging bygge sterke merkevarer, og bygge broer mellom strategi og uttrykk.
Innenfor merkevarebygging kan du blant annet:
Eksempler på relevante fag: Litteraturvitenskap, historie, retorikk og språklig kommunikasjon, religionshistorie og filosofi- og idéstudier.
En av analytikernes viktigste oppgaver er å gjennomføre analyseprosjekter av kunde- og markedsdata.
Her går noen av oppgavene ut på å:
Eksempler på relevante fag: Samfunnsgeografi, sosiologi, statsvitenskap, sosialantropologi og medievitenskap.
Å analysere og skaffe seg innsikt i forbrukeratferd er en viktig del av markedsføring og salg.
Her handler det om å forstå forbrukernes tanker og handlinger når de søker, vurderer, kjøper og bruker produkter og tjenester.
Noen av arbeidsoppgavene kan være å:
Eksempler på relevante fag: Sosiologi, psykologi, sosialantropologi, pedagogikk og filosofi.
En salgsansvarlig, eller sales manager om du vil, forvalter gjerne salg i bedriften og forholdet deres til bestemte kunder eller markeder.
Her kan du:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, sosialantropologi, historie, retorikk og språklig kommunikasjon.
Som markedsfører eller markedssjef jobber du både strategisk og operativt.
Her er du et viktig bindeledd mellom utvikling, salg og kundene.
Oppgavene varierer stort, men generelt handler det om at du skal:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, sosialantropologi, historie, retorikk og språklig kommunikasjon.
For å skille mellom et mer overordnet nivå av sosiale medier, hvor du for eksempel gir mer råd, holder kundekontakt og kartlegger hvilke medier som treffer hvilke målgrupper, [link til media og kommunikasjon], skal vi her snakke mer konkret om markedsføring i sosiale medier.
Da skal du blant annet:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, sosialantropologi, retorikk og språklig kommunikasjon, litteraturvitenskap.
Søkemotoroptimalisering (populært forkortet til SEO) foregår både på et teknisk og innholdsmessig nivå.
Her snakker vi mest om det siste, og da handler det om at du skal:
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, sosialantropologi, retorikk og språklig kommunikasjon.
Trigges du av godt språk? Elsker du medier og god kommunikasjon? Er du kreativ og nyskapende? Da kan disse jobbene være aktuelle for deg.
Har du kunnskap om menneskelig atferd og en interesse for teknologi? Er du god på å identifisere problemer og komme med løsning på disse? Da kan en jobb innen teknologi være midt i blinken for deg!
Her finner du eksempler på aktuelle arbeidsgivere og toneangivende stemmer innen media.