– For å løse et problem, må du skjønne hva problemet er først.
Vi tok en prat med Lars Hasvoll Bakke for å finne ut hva han mener er samfunnsviternes superkraft.
Arbeidsmarkedet
Vi tok en prat med kommunikasjonsrådgiver Helene Dahl Jørum om hvordan en typisk arbeidsdag ser ut.
Publisert: | Sist endret:
Hvilken rolle har samfunnsvitere i næringslivet og hvilke superevner har vi?
For å finne noen svar på spørsmålene, intervjuet vi tre samfunnsvitere som i dag jobber i tre helt forskjellige bransjer og stillinger. Helene Dahl Jørum har en Mastergrad imedievitenskap fra Universitetet i Oslo, og jobber i dag som kommunikasjonsrådgiver iteknologiselskapet Itera.
– Jeg jobber nå i et norsk konsulentselskap som leverer tjenester innen teknologi, design og kommunikasjon, hvor jeg er ansvarlig for all vår digitale kommunikasjon. Det vil da si nettsider, sosiale medier og den type ting. Det er litt klisje å si, men ingen arbeidsdag er lik.
– Vi bidrar rett og slett til å forstå mennesker på et litt annet plan enn det kanskje psykologi, medisin og biologi kan, gjennom fag som utforsker språk, kultur og historie.
– Dette mener jeg er spesielt viktig for næringslivet å dra nytte av. Dagens debatter om teknologi for eksempel, handler ofte ikke bare om teknologien i seg selv, men de handler om noe litt større, og gjerne om etikk, filosofi og kultur.
– Jeg vil jo si at karakterer er delvis viktig. Og i det så legger jeg at man skal selvsagt bruke studietiden sin godt; forstå pensum, lære å utfordre pensum, og også lære å sette alt i perspektiv. Men jeg mener jo også at man kan være en dyktig arbeidstaker selv om man ikke har toppkarakterer.
– Og derfor, for min egen del, ble det jo viktig å ikke nødvendigvis søke meg til byråer eller selskaper som jeg visste satte karakterer øverst. Ikke fordi jeg ikke hadde gode karakterer, men fordi jeg mener at det er mye mer som ligger til grunn for om man er en god arbeidstaker eller ikke.
Vi tok en prat med Lars Hasvoll Bakke for å finne ut hva han mener er samfunnsviternes superkraft.
Vi tok en prat med gründer Mathilde Blichfeldt Mjønes for å finne ut hvorfor samfunnsvitere er så viktige på dagens arbeidsmarked.
Møt samfunnsvitere som jobber med salg og forteller om hvordan de bruker samfunnsviterkompetansen sin i jobben.