Placeholder: ArticlePage : Article Top
Nærbilde av hånd, PC-mus og skjerm
Med disse fem enkle stegene frisker du opp LinkedIn-profilen din og gir et best mulig digitalt førsteinntrykk.
Placeholder: ArticlePage : Article Header

Jobbsøking

Fem enkle steg til å friske opp LinkedIn-profilen din

Slik gir du ditt beste digitale førstegangsinntrykk.

Publisert: | Sist endret:

Placeholder: ArticlePage : Article Teaser Content
Placeholder: ArticlePage : Article Content

LinkedIn er et av verdens mest populære nettverk for profesjonelle arbeidstakere og arbeidsgivere.

Over 1,2 millioner nordmenn har en profil på plattformen som i dag inkluderer over 822 millioner medlemmer og nesten 58 millioner registrerte selskaper over hele kloden. 

Her knyttes nettverk, her deles kompetanse og ikke minst: her lyses det ut stillinger og jaktes på nye aktuelle ansatte.

Så uansett om du aktivt bruker LinkedIn for å søke jobber eller ei, er det et utrolig viktig utstillingsvindu du bør holde vedlike.

Her er fem enkle steg for å friske den opp.

1. Gi et godt førsteinntrykk

Arbeidsgiverens første inntrykk av deg på LinkedIn kommer fra to ting. 

De ser på bildet ditt og de ser beskrivelsen du gir i «tittelfeltet» ditt.

Et godt profilbilde

Har du et bilde av deg selv øker du sjansen for at noen åpner profilen din.

Profilbildet ditt bør være av en god teknisk kvalitet, og gi et positivt inntrykk.

Her er noen tips:

  • Det bør være et portrettbilde (se inn i kameraet. Ansiktet ditt bør fylle minst to tredjedeler av bildet).
  • Det bør ikke være en selfie. Få noen andre til å ta bildet av deg.
  • Ha en god oppløsning (på minst 400x400 piksler).
  • Smil – også med øynene.
  • Ha en nøytral bakgrunn og ensfarget plagg.
  • Bruk et oppdatert bilde av deg selv.

Et unikt og relevant tittelfelt

Tittelfeltet dukker opp under navnet ditt og har plass til 220 tegn.

Mange bruker opp denne plassen til utdannings- eller jobbtittelen deres, men det gir arbeidsgiver svært lite informasjon om hva du faktisk kan bidra med i en jobb.

Arbeidsgivere bryr seg ikke om at du er jobbsøker og har en eller annen utdanning.

De vil vite hvem du er, hva du kan tilby og bidra med hos dem.

Mange arbeidsgivere er heller ikke så godt kjent med hvilken kompetanse samfunnsvitere har, så du bør bruke de 220 tegnene du har til rådighet på en god måte.

Nedenfor ser du to profiler som bruker tegnene til kompetansestikkord, og dette kan være et godt alternativ som student og nyutdannet også.

illustrasjonsbilde linkedinprofil sigurd samfunnsviter
illustrasjonsbilde linkedinprofil hedda humanist

Her kan du føre opp stikkord som beskriver kunnskaper og ferdigheter du har fått gjennom studier, deltidsjobb, verv og frivillig arbeid eller annen relevant erfaring.

På Samfunnsviternes karrieresider inne på Min Side finner du tips til hvordan du jobber frem gode kompetansestikkord, som matcher de stikkordene arbeidsgiver selv bruker.

2. En personlig URL

For å gi profilen din et mer profesjonelt inntrykk, kan du personifisere URL-adressen din.

Ved å fjerne tallrekken, og kun beholde navnet ditt, ser URL-en bedre ut når du fører den opp på CV-en eller deler den i andre sammenhenger.

Skjermbilde av Linkedinprofil

3. Start med en selgende oppsummering

Har du gode kompetansestikkord i «Om»-feltet, øker du sannsynligheten for å bli funnet av arbeidsgivere.

I dette «Om»-feltet har du muligheten til å oppsummere dine kunnskaper, ferdigheter og egenskaper.

Feltet er søkbart, så bruk nøkkelord og faguttrykk som er relevante for de du vil skal finne deg.

Hva er det aller viktigste som skal til for at du skal lande drømmejobben?

Her har du også sjansen til å vise litt mer av din personlighet og være litt kreativ.

  • Utdyp det du skrev i tittelfeltet ditt og legg til flere gode kompetansestikkord.
  • Få med kontaktopplysninger og eventuelle lenker til nettsiden din, blogg, twitter eller lignende om dette er relevant.
  • Skap personlig kontakt («Jeg er opptatt av …»)
  • Skriv om deg selv i førsteperson.
  • Få frem verdiene dine.
  • Avslutt med å oppfordre leseren til å handle i den siste setningen. («Send meg gjerne en melding om du kunne tenke deg en prat.»)

4. Vis hva du kan

Nå som du har gjort et godt førsteinntrykk, blir neste steg å jobbe med resten av profilen din.

Men husk at LinkedIn er mye mer enn en CV.

Så ved siden av å fortelle hvor og når du har jobbet, hvilke verv, kurs og utdannelser du har tatt, bør du vise til hvilke arbeidsoppgaver du har hatt, hvilke resultater du har oppnådd og hva du gjorde for å nå resultatene.

Mulighetene er mange.

På LinkedIn kan du også dele eksempler på arbeid du har gjort tidligere, som for eksempel:

  • Bilder eller filmer fra et arrangement du har gjennomført med studentforeningen din.
  • Medieomtaler.
  • Artikler/kronikker/debattinnlegg du har fått publisert.
  • Bachelor-/masteroppgave.

5. Bygg et profesjonelt nettverk

Et viktig steg i å bli mer synlig på LinkedIn er å aktivt jobbe med å utvide og pleie nettverket ditt.

Hvis du kun skal knytte kontakt med personer du allerede kjenner veldig godt, kommer du ikke særlig langt.

Utvid kontaktnettet ditt med personer du tenker kan ha verdi for deg i karrieren din.

Knytt kontakter

Her har LinkedIn et par funksjoner som hjelper deg litt på vei:

  • «Personer du kanskje kjenner". Her plukker LinkedIn ut personer som har noe til felles med deg. Samme skole, samme arbeidsplass, med i samme gruppe(r) på LinkedIn, eller andre fellestrekk.
  • Hvem som har tittet på din profil: Ta en titt på profilen deres. Sannsynligvis har dere noe til felles siden vedkommende har fått opp deg i søkene sine. Dermed kan dette være relevante personer å legge til.
  • Bli med i grupper basert på dine interessefelt. Å være medlem i samme gruppe, kan f.eks. være begrunnelse god nok til å knytte kontakt med interessante og relevante personer.

Når du knytter kontakter på LinkedIn bør du skrive en egen personlig melding hvor du forklarer:

  • Hvordan du kjenner til vedkommende: (Kontakter på LinkedIn behøver ikke være bekjente, det kan f.eks. være noen som har skrevet en kronikk, artikkel eller fagbok som du likte godt, eller holdt et godt foredrag på en konferanse du deltok på.)
  • Hvorfor du ønsker å ha vedkommende i kontaktnettverket ditt?

Det er en del ganske pågående selgere på LinkedIn, så du har større sjanse for at forespørselen din blir akseptert om du skriver et par linjer til vedkommende.

 

Følg bedrifter du liker

Ved å følge virksomheter du liker på LinkedIn, øker du sjansen for å finne ledige stillinger og bli bedre kjent med selskapet.

Hvis du i tillegg engasjerer deg med likes og delinger fra bedriftens oppdateringer, blir du lagt merke til.

Del innhold

Ved siden av å følge grupper, bedrifter og folk, bør du også dele innhold på profilen din.

Dette bygger deg som merkevare, gjør profilen din mer interessant og viser at du engasjerer deg.

Innholdet kan være lenker, artikler, nyheter, annonser, fagstoff eller andre ting som du mener kan være interessant for noen i nettverket ditt.

Husk at du bør dele ting med tanke på fremtiden, så velg med omhu og legg gjerne til en personlig kommentar når du deler noe. Det viser hvem du er.

Du kan også publisere egne artikler eller oppdateringer som kan gi deg kredibilitet og synlighet over tid.

Oppsummering

LinkedIn er et ypperlig sted til å knytte kontakter og finne jobber. Men plattformen er så mye mer enn det.

Her deles kunnskap, fag og inspirasjon. Her kan du ta kurs, holde deg oppdatert på arrangementer, følge tankeledere og bygge en karriere og et omdømme.

Lykke til!

Placeholder: ArticlePage : Article Some
Placeholder: ArticlePage : Article Bottom

Les også