Dette bør din aller første CV inneholde
Null erfaring? Null problem. Selv om du aldri har hatt en vanlig jobb før, er det mange ting du kan føre opp på din aller første CV.
Jobbsøking
Slik gir du ditt beste digitale førstegangsinntrykk.
Publisert: | Sist endret:
LinkedIn er et av verdens mest populære nettverk for profesjonelle arbeidstakere og arbeidsgivere.
Over 1,2 millioner nordmenn har en profil på plattformen som i dag inkluderer over 822 millioner medlemmer og nesten 58 millioner registrerte selskaper over hele kloden.
Her knyttes nettverk, her deles kompetanse og ikke minst: her lyses det ut stillinger og jaktes på nye aktuelle ansatte.
Så uansett om du aktivt bruker LinkedIn for å søke jobber eller ei, er det et utrolig viktig utstillingsvindu du bør holde vedlike.
Her er fem enkle steg for å friske den opp.
Arbeidsgiverens første inntrykk av deg på LinkedIn kommer fra to ting.
De ser på bildet ditt og de ser beskrivelsen du gir i «tittelfeltet» ditt.
Har du et bilde av deg selv øker du sjansen for at noen åpner profilen din.
Profilbildet ditt bør være av en god teknisk kvalitet, og gi et positivt inntrykk.
Her er noen tips:
Tittelfeltet dukker opp under navnet ditt og har plass til 220 tegn.
Mange bruker opp denne plassen til utdannings- eller jobbtittelen deres, men det gir arbeidsgiver svært lite informasjon om hva du faktisk kan bidra med i en jobb.
Arbeidsgivere bryr seg ikke om at du er jobbsøker og har en eller annen utdanning.
De vil vite hvem du er, hva du kan tilby og bidra med hos dem.
Mange arbeidsgivere er heller ikke så godt kjent med hvilken kompetanse samfunnsvitere har, så du bør bruke de 220 tegnene du har til rådighet på en god måte.
Nedenfor ser du to profiler som bruker tegnene til kompetansestikkord, og dette kan være et godt alternativ som student og nyutdannet også.
Her kan du føre opp stikkord som beskriver kunnskaper og ferdigheter du har fått gjennom studier, deltidsjobb, verv og frivillig arbeid eller annen relevant erfaring.
På Samfunnsviternes karrieresider inne på Min Side finner du tips til hvordan du jobber frem gode kompetansestikkord, som matcher de stikkordene arbeidsgiver selv bruker.
For å gi profilen din et mer profesjonelt inntrykk, kan du personifisere URL-adressen din.
Ved å fjerne tallrekken, og kun beholde navnet ditt, ser URL-en bedre ut når du fører den opp på CV-en eller deler den i andre sammenhenger.
Har du gode kompetansestikkord i «Om»-feltet, øker du sannsynligheten for å bli funnet av arbeidsgivere.
I dette «Om»-feltet har du muligheten til å oppsummere dine kunnskaper, ferdigheter og egenskaper.
Feltet er søkbart, så bruk nøkkelord og faguttrykk som er relevante for de du vil skal finne deg.
Hva er det aller viktigste som skal til for at du skal lande drømmejobben?
Her har du også sjansen til å vise litt mer av din personlighet og være litt kreativ.
Nå som du har gjort et godt førsteinntrykk, blir neste steg å jobbe med resten av profilen din.
Men husk at LinkedIn er mye mer enn en CV.
Så ved siden av å fortelle hvor og når du har jobbet, hvilke verv, kurs og utdannelser du har tatt, bør du vise til hvilke arbeidsoppgaver du har hatt, hvilke resultater du har oppnådd og hva du gjorde for å nå resultatene.
Mulighetene er mange.
På LinkedIn kan du også dele eksempler på arbeid du har gjort tidligere, som for eksempel:
Et viktig steg i å bli mer synlig på LinkedIn er å aktivt jobbe med å utvide og pleie nettverket ditt.
Hvis du kun skal knytte kontakt med personer du allerede kjenner veldig godt, kommer du ikke særlig langt.
Utvid kontaktnettet ditt med personer du tenker kan ha verdi for deg i karrieren din.
Her har LinkedIn et par funksjoner som hjelper deg litt på vei:
Når du knytter kontakter på LinkedIn bør du skrive en egen personlig melding hvor du forklarer:
Det er en del ganske pågående selgere på LinkedIn, så du har større sjanse for at forespørselen din blir akseptert om du skriver et par linjer til vedkommende.
Ved å følge virksomheter du liker på LinkedIn, øker du sjansen for å finne ledige stillinger og bli bedre kjent med selskapet.
Hvis du i tillegg engasjerer deg med likes og delinger fra bedriftens oppdateringer, blir du lagt merke til.
Ved siden av å følge grupper, bedrifter og folk, bør du også dele innhold på profilen din.
Dette bygger deg som merkevare, gjør profilen din mer interessant og viser at du engasjerer deg.
Innholdet kan være lenker, artikler, nyheter, annonser, fagstoff eller andre ting som du mener kan være interessant for noen i nettverket ditt.
Husk at du bør dele ting med tanke på fremtiden, så velg med omhu og legg gjerne til en personlig kommentar når du deler noe. Det viser hvem du er.
Du kan også publisere egne artikler eller oppdateringer som kan gi deg kredibilitet og synlighet over tid.
LinkedIn er et ypperlig sted til å knytte kontakter og finne jobber. Men plattformen er så mye mer enn det.
Her deles kunnskap, fag og inspirasjon. Her kan du ta kurs, holde deg oppdatert på arrangementer, følge tankeledere og bygge en karriere og et omdømme.
Lykke til!
Null erfaring? Null problem. Selv om du aldri har hatt en vanlig jobb før, er det mange ting du kan føre opp på din aller første CV.
Tipsene du trenger til en super søknad som skiller deg ut i mengden og skaffer deg et intervju.
Hjelp. Du er kalt inn til et intervju. Hva gjør du nå?