Kommunikasjon og media
Trigges du av godt språk? Elsker du medier og god kommunikasjon? Er du kreativ og nyskapende? Da kan disse jobbene være aktuelle for deg.
jobbsøking
Om du ønsker å bytte jobb, er spørsmålet ofte: “Hvor kan jeg jobbe?”. Men selv om det er et naturlig spørsmål å stille som jobbsøker, er det ikke nødvendigvis den beste tilnærmingen til jobbsøkerprosessen.
Publisert: | Sist endret:
Når du skal orientere deg på arbeidsmarkedet anbefaler vi at du fokuserer mindre på stillingstitler og konkrete arbeidsgivere, og heller se på hva som kjennetegner jobber som ville vært interessante for deg.
Det kan for eksempel være:
Har du jobbet mange år hos samme arbeidsgiver? Da er faren stor for at du har utviklet et eget stammespråk.
Fagspesifikke ord og begreper begrenser mulighetene dine i jobbsøkerprosessen på flere måter: Ikke bare er det vanskelig for arbeidsgivere med en annen bakgrunn enn deg å forstå hvordan kompetansen din er relevant for dem, men stammespråket ditt gjør også at du ser færre muligheter på arbeidsmarkedet.
Har du for eksempel forsøkt å søke på “litteraturviter” i stillingsportaler? Eller “tiltakskonsulent”? Da begrenser du mulighetene dine veldig! (Om du i det hele tatt får treff ...)
Les også: Fra stammespråk til samme språk.
En grundig kompetansekartlegging, hvor du jobber med å finne andre ord for å beskrive kompetansen din, er derfor en avgjørende del av jobbsøkerprosessen. Gjennom kompetansekartleggingen vil du finne stikkord som beskriver elementer i jobber som vil kunne være aktuelle for deg. Disse stikkordene er et godt utgangspunkt når du skal kartlegge potensielle arbeidsgivere.
Med utgangspunkt i søkestikkordene dine vil du kunne jobbe videre med å kartlegge hvilke arbeidsgivere som jobber med det du er interessert i.
Bruk stikkordene når du søker etter stillingsutlysninger i stillingsportaler og på bedrifter eller utlyste stillinger på LinkedIn Jobs.
Når du finner arbeidsgivere som er aktuelle, ta en titt på hjemmesidene deres og se etter faner som:
Faner som f.eks. «medlemmer» eller «samarbeidspartnere» vil kunne gi oversikt over andre relevante bedrifter. Det samme gjelder lenkesamlinger, som ofte gir lange lister over andre aktører innen fagområdet.
For å hjelpe deg litt i gang har vi laget en lenkesamling med eksempler på arbeidsgivere, sortert på tema. Bruk denne listen som et utgangspunkt for videre research. Når du finner en aktuell arbeidsgiver – sjekk ut:
I disse listene finner du også bransje- og nettverksforeninger. Disse kan være nyttige å følge for å få oppdatert bransjeinformasjon. Abonner på nyhetsbrev for å få informasjon om bl.a. arrangementer, nettverkstreff og ledige stillinger. Ved å følge disse foreningene på LinkedIn vil du også kunne få mye av den samme informasjonen, men har du i tillegg muligheten til å synliggjøre deg selv som kompetanseperson – ved å kommentere, stille spørsmål og publisere egne innlegg.
Jobbmulighetene dine er flere enn du tror. Ikke la ditt og arbeidsgivers stammespråk hindre deg i å utforske nye bransjer og bedrifter. Som akademiker er du ekspert på research og analyse – bruk den samfunnsvitenskapelige kompetansen din i jakten på ny jobb!
Trigges du av godt språk? Elsker du medier og god kommunikasjon? Er du kreativ og nyskapende? Da kan disse jobbene være aktuelle for deg.
Flink til å jobbe med mennesker? og tall Da kan kanskje en stilling i HR og administrasjon passe deg
Elsker du å skape resultater og vekst? Er du nysgjerrig og kreativ? Trives du å jobbe med mennesker og tall? Da står du foran mange spennende jobbmuligheter.