Når du nå har lagt en plan, bestemt deg for hva du vil oppnå, gjelder det å følge den.
Nå lønner det seg å flytte fokuset litt fra egne behov, eller finne en indirekte måte å få i gang en samtale på.
Ikke vær for pågående eller selgende. Spør heller ikke direkte om hjelp.
Be i stedet om råd eller informasjon, eller vis hvordan du kan være til nytte for vedkommende.
For eksempel:
- “Har du noen gode råd for å løse …?“
- “Hvordan vil du anbefale meg å gå frem …?”
- “Hva vet du om …?"
- “Kunne du gitt en tilbakemelding på…»
- «Hva mener du om …?»
- «Hvorfor valgte du å jobbe i dette selskapet?»
- «Hva mener du er det …»
Knytter du kontakt på LinkedIn, er det alltid lurt å legge ved å personlig melding.
Starter du med å bruke navnet til vedkommende og forteller hvorfor du ønsker å knytte kontakt, er broen mellom dere kortere.
I tillegg bør du engasjere deg og vise at du er interessert i innholdet hen legger ut.
Tenk smart, vær deg selv, bruk tiden din fornuftig, engasjer deg der det gir uttelling, lytt, bli mer synlig, følg opp.
Det trenger ikke være så komplisert.
Og hvis du vil lese enda mer om å mestre kunsten å knytte nettverk, kan kanskje denne artikkelen av Silje Skjelsvik, som ble kåret til årets ledestjerne i 2020, være noe for deg.