Søk
Noen av våre vanligste søk
Akademikerne kom til enighet med KS innenfor fristen onsdag 30.april, og forhandlingene i Samfunnsbedriftene foregår i starten av juni. I kommunal sektor forhandler Akademikerne for sine 13 medlemsforeninger og tre samarbeidsforeninger, som til sammen utgjør nærmere 30 000 medlemmer. Her kan du lese mer om hva oppgjøret innebærer.
Publisert: | Sist endret:
For de fleste av Samfunnsviternes medlemmer gjennomføres lokale kollektive forhandlinger på den enkelte arbeidsplass som vanlig utover året. For de av våre medlemmer som ikke har lokal lønnsdannelse vil den årlige lønnsveksten fastsettes i de sentrale forhandlingene mellom KS og sammenslutningene på arbeidstakersiden. Det er disse sentralt førte forhandlingene som nå er ferdige.
Årets oppgjør er et mellomoppgjør, der partene kun forhandler om lønn.
Partene i de sentrale forhandlingene ble enige om en sentral økonomisk ramme for kapittel 4 på 4,4 prosent for 2025.
Rammen består av elementene overheng, tarifftillegg og anslått glidning. Det er lagt til grunn et overheng i kapittel 4 på 2,3 prosent, og et anslag på glidning på 0,2 prosent. I tillegg inneholder rammen tarifftillegg per 1. mai som bidrar til en årslønnsvekst på 1,9 prosent.
For lektor Sigurd Samfunnsviter med tilleggsutdanning og 16 års ansiennitet betyr dette en ny garantilønn på 799 200.
Tillegget i garantilønn på tabell:
Lokale forhandlinger gjennomføres i tiden fremover i de fleste virksomheter i KS og Samfunnsbedriftene. Her får du informasjon om hva du som medlem i Samfunnsviterne bør gjøre i forkant av og i forbindelses med de lokale forhandlingene.
Vi oppfordrer alle medlemmer til å fremme krav i årets lokale forhandlinger. I på våre nettsider finner du mye nyttig og relevant informasjon slik at du er godt forberedt til de lokale forhandlingene.
Den praktiske gjennomføringen av de lokale forhandlingene avtales lokalt og kan variere fra virksomhet til virksomhet.
Det avtales lokalt hvilke frister som gjelder for å fremme lønnskrav. Er du representert av lokal tillitsvalgt du vil få informasjon fra vedkommende om kravfrist, hvem kravet skal sendes til og når forhandlingene finner sted på din arbeidsplass.
Som hovedregel skal kravet sendes til lokal tillitsvalgt. Det kan i tillegg være lurt å orientere nærmeste leder om kravet du fremmer, slik at din leder er forberedt på å kunne støtte kravet ditt. Sjekk med din tillitsvalgt hva som er vanlig praksis på din arbeidsplass.
Har du ingen tillitsvalgt som representerer deg på arbeidsplassen må du selv skaffe deg informasjon om kravfrist og hvem hos arbeidsgiver som skal motta kravet ditt. Mer info om dette under avsnittet nedenfor om medlemmer uten lokal tillitsvalgt.
Les mer om utforming og innsendelse av lønnskrav
I de fleste kommuner og fylkeskommuner forhandles det med utgangspunkt i rammen for frontfaget/sentralt oppgjør i KS-området (4,4 prosent i 2025).
Forhandlingene lokalt skal blant annet hensynta lokale forhold som kommunens økonomi og virksomhetens totale situasjon, samt se hen til lønnsutviklingen i KS-området og sammenlignbare tariffområder. Den sentralt fremforhandlede rammen er altså hverken et tak eller en fasit for det lokale oppgjøret.
Som et eksempel vil en fremforhandlet ramme på 4,4 prosent for kapittel 3 og 5 kunne se slik ut:
Økonomisk ramme 4,4 prosent
Overheng inn i 2025 1,4 prosent (sentralt overheng kapittel 5)
Disponibelt 3,0 prosent (gir 4,5 prosent fra 1. mai)
Med en fast (samme) virkningsdato fra år til år (f.eks. 1. mai) gir dette den samme lønnsutviklingen over tid, som de som beregner lokale overheng.
Den enkelte ansatte er selv ansvarlig for å skrive et godt lønnskrav, og for å sende det inn innen angitt frist satt i sin virksomhet. Et velbegrunnet krav fra deg, er ditt og din tillitsvalgtes viktigste verktøy i lønnsforhandlingene.
Et lønnskrav bør inneholde argumentasjon for hvorfor akkurat du bør få regulert lønnen din. Argumentasjonen bør holdes relativt kort, men det er viktig at du får frem vesentlige forhold knyttet til stillingen, som for eksempel kompleksitet, formal- og realkompetanse, ansvar, arbeidsoppgaver, innsats, resultater og lønnsnivå.
Ta gjerne en prat med din lokale tillitsvalgt hvis du er usikker på hva du bør ta med i kravet. Det kan i noen tilfeller være klokt å gi noe mer informasjon til tillitsvalgte enn det som følger med kravet som skal leveres til arbeidsgiver. Praksis her kan variere, så det er lurt å avklare hva din tillitsvalgt ønsker i god tid før du skriver kravet ditt.
Du bør også være kjent med den lokale lønnspolitikken og knytte dine argumenter til kriterier som er nedfelt der.
Knytt kravet ditt opp mot lønnssamtalen hvis du har hatt en slik samtale. Tenk på at du ikke får fremføre kravet selv, det som er selvfølgelig for deg er ikke nødvendigvis selvfølgelig for tillitsvalgt og arbeidsgiver.
Lønnssamtaler er et verktøy for at arbeidsgiver og arbeidstaker i fellesskap skal kunne diskutere hvilke tiltak som kan iverksettes for at arbeidstaker skal kunne oppnå bedre lønnsutvikling. Slike samtaler føres mellom den ansatte og nærmeste leder.
Lønnssamtalen gir deg og din leder mulighet til å ha en åpen dialog om lønn, lønnsutvikling og karrieremuligheter, og ikke minst om din og virksomhetens utvikling.
Samfunnsviterne mener at det skal være en direkte sammenheng mellom utdanning, erfaring, resultatoppnåelse, ansvarsområde og lønn. For å oppnå dette er lønnssamtalen et viktig verktøy for arbeidstakere, arbeidsgivere og tillitsvalgte. Alle arbeidstakere bør ha lønnssamtaler med sin arbeidsgiver. En slik samtale vil knytte virksomhetens utvikling og den enkeltes bidrag sammen, og vil kunne gi et godt grunnlag for den enkeltes lønnsutvikling.
Lønn er betaling for utført arbeid og en inspirasjon til videre innsats. Lønn er også en anerkjennelse og belønning for den jobben man gjør, og for at lønn skal virke motiverende er det viktig at den oppfattes som riktig av både arbeidstaker og arbeidsgiver.
Les mer om lønnssamtalen her
Vi oppfordrer medlemmer og tillitsvalgte til å benytte foreningens eget kravskjema, men det er selvsagt ingenting i veien for å benytte arbeidsgivers eget skjema, i papirversjon eller digitalt format.
Hent kravskjema her
I virksomheter der det ikke er en tillitsvalgt for Samfunnsviternes medlemmer, må det velges eller pekes ut lokal tillitsvalgt/forhandler i god tid før forhandlingene. Hvis det skulle vise seg umulig å få utpekt en representant for Samfunnsviterne/Akademiker-samarbeid, bør det undersøkes om tillitsvalgt/forhandler fra andre Akademiker-organisasjoner på arbeidsplassen kan ivareta deg. En oversikt over Akademiker-foreningene finner du på Akademikernes nettsider.
Hvis ingenting av det ovennevnte løser situasjonen, bør det vurderes om man skal representere seg selv dersom man er det eneste medlemmet i virksomheten. Alternativt varsles Samfunnsviternes sekretariat om at det vil være behov for bistand i forhandlingene. Du må på forhånd kontakte arbeidsgiver for å få oppgitt den lokale fristen for å levere lønnskrav til arbeidsgiver og hvem som skal motta kravet ditt, i tillegg til dato for forhandlingene. Husk at vi må ha beskjed i god tid om vi skal kunne hjelpe deg.
Husk at du kan få råd og hjelp av din lokale tillitsvalgt og Samfunnsviternes sekretariat. For råd og hjelp fra Samfunnsviternes sekretariat, tar du kontakt via vårt kontaktskjema. Haster det å få kontakt med oss kan du ringe vår bistandstelefon på tlf.nr. 22 03 19 05.
På Samfunnsviternes og Akademikernes nettsider finner du nyttig informasjon og hjelpemidler knyttet til lokale forhandlinger:
Samfunnsviterne ønsker lykke til med årets forhandlinger.