Mann reiser seg opp bak PCen og bøye seg frem for håndhilsen med kvinne som sitter på den andre siden av bordet.
Sommerfugler i magen eller nerver i spenn? Å bli kalt inn til et intervju vekker mange følelser. Slik tar du kontrollen. Foto: Pexels.com

jobbsøking

Slik forbereder du deg til et jobbintervju

Hjelp. Du er kalt inn til et intervju. Hva gjør du nå?

Publisert: | Sist endret:

Du har kommet deg gjennom nåløyet, arbeidsgiveren mener du er aktuell for jobben og ber deg komme på et intervju.

Gratulerer. Du har bevist at du skiller deg ut i søknadsbunken og har kvalifikasjonene som skal til – på papiret.

Nå må du gå fra ord til handling, gire opp og bevise det også i virkeligheten.

Du har nemlig bare én sjanse, og da må du vise deg fra din beste side.  

Praktiske forberedelser til jobbintervju

Blir du klam i hendene av tanken, eller mer gira enn nervøs?

Slapp av. Dette fikser du. Og uansett hvilke følelser intervjusituasjonen vekker, kan en god plan dempe nervene.

Først tenker du igjennom noen svar på det arbeidsgiveren garantert er opptatt av:

  • Har du kompetansen de trenger? 
  • Har du forstått hva jobben går ut på? 
  • Er du motivert? 
  • Hvem er du som person?
  • Passer du inn i arbeidsmiljøet?
  • Har du forberedt deg til intervjuet? Ja, det legger de merke til.

Hva er viktig for arbeidsgiver under intervju:

Å eliminere risiko

Å ansette feil person er dyrt, og får ofte store konsekvenser for arbeidsmiljøet og produksjonen på mange nivåer over tid. Dette betyr at din oppgave er å forsikre arbeidsgiver om at du er en trygg og sikker investering.

Å forutsi jobbatferd

Hvordan er det å ha deg som bidragsyter i hverdagen? Det betyr at du som tilbyder må være så konkret og praktisk rettet i beskrivelsen av din kompetanse som mulig. Gi eksempler på hvordan du liker å jobbe og konkretiser hvordan du løser problemer. Slik skaper du bilder som arbeidsgiver kan se for seg, gjerne i lengre tid framover.

De vanligste spørsmålene fra intervjuer

Du kan dessverre ikke vite nøyaktig hvilke spørsmål de kommer til å stille deg, men noen gjengangere er det:

  • Kan du fortelle litt om deg selv?
  • Hva er dine sterke og svake sider? 
  • Hva er din største faglige styrke?
  • Hvorfor søker du nettopp denne jobben?
  • Hva vet du om selskapet vårt?
  • Hvordan kan dine erfaringer og kompetanse brukes i denne jobben?
  • Kan du fortelle om noen resultater og situasjoner du er stolt av?
  • Kan du fortelle om en konfliktsituasjon du har opplevd, og hvordan du taklet den?
  • Hvilke forventninger har du til oss og stillingen?
  • Hvorfor skal vi ansette nettopp deg?
  • Kan du fortelle om en vanskelig oppgave og hvordan du løste den?
  • Er du kreativ? Gi noen eksempler. 
  • Hvilken rolle tar du i et team?
  • Hva gir deg energi på jobb? Hva tapper deg for energi?
  • Hvor ser du deg i karrieren din om fem år?
  • Hva slags leder liker du å jobbe for?
  • Hvilket forhold har du til rutinearbeid?
  • Kan du gi oss tre grunner til at vi skal ansette nettopp deg?
  • Er det noe vi bør spørre deg om, som vi ikke har spurt om?
  • Er det noe du lurer på med tanke på jobben?

Prøv å finn de gode svarene ut fra dine personlige egenskaper og ikke minst kvalifikasjonene.

Vis hvordan du og det du kan kommer til nytte.

Etter dette, forbereder du deg enda mer.

Kjenn arbeidsgiveren

Når du skreddersydde CV-en og søknaden din, gjorde du forhåpentligvis en grundig runde research på arbeidsgiveren.

Årsrapporter, mål- og styringsdokumenter ble lest, visjon og verdier pugget.

Nå handler det om å tegne deg selv inn i dette bildet. Er det noe med verdigrunnlaget eller målene de har satt seg, som «snakker» litt ekstra til deg?

Jo mer innsikt du har i virksomheten og deres arbeidsområder, jo lettere vil det være å svare godt og relevant på arbeidsgivers spørsmål.

I tillegg viser det at du har gjort grundig research i forkant at du er motivert for jobben.

Dette kan intervjuer ikke spørre om

Etnestiet eller nasjonal opprinnelse

Seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk

Religion og livsyn

Graviditet og famileplaner

Funksjonsnedsettelser og helserealterte spørsmål

Slik foregår et intervju

Blir det et mer tradisjonelt intervju, med en eller to personer til stede, et gruppeintervju, eller blir settingen mer uformell?

Prøv å finne ut så mye du kan om hvordan arbeidsgiveren pleier å avholde intervjuer.

Du får som regel litt informasjon om hvordan intervjuet vil foregå når de ringer og kaller deg inn, men det er viktig at du tar kontroll selv også.

Spør gjerne hvordan intervjuet er lagt opp, om de planlegger flere intervjurunder og om du skal forberede noe i forkant.

Gruppeintervju

I et gruppeintervju ser gjerne arbeidsgiveren etter hvilken rolle den enkelte tar i gruppen, hvordan folk fungerer sammen og løser oppgaver i team.

Prøv å være den som tar initiativ, deltar aktivt, holder hodet kaldt, samtidig som du involverer andre.

Still spørsmål til de andre deltakerne, be dem utdype og hør hva de som er litt stille har å si.

Det er viktig å bidra til diskusjon i gruppen.

Husk at «den som tier samtykker». Om en av de andre intervjudeltakerne for eksempel sier noe som vitner om at vedkommende ikke helt har forstått hva jobben går ut på, og ingen i gruppen utfordrer denne personen på det, vil arbeidsgiver kunne tro at hele gruppen har misforstått stillingen.

Det kan derfor være avgjørende at du tør å si «Der er jeg litt uenig med deg …», fremfor å holde munn. 

Uformell samtale

Den mer uformelle praten blir gjerne brukt som intervjuform når arbeidsgiveren har blitt tipset om en aktuell kandidat, uten å nødvendigvis ha en stilling ledig.

Det betyr at du allerede har fått en anerkjent status på arbeidsmarkedet, og at de ønsker å bli bedre kjent med deg for å se hvordan de eventuelt kan opprette en stilling tilpasset deg og kvalifikasjonene dine.

Men selv om du «bare» blir invitert på en kaffe, må du forberede deg. Følg punktene over og under, og vær samtidig forberedt til å diskutere en litt mer langsiktig karrierevei.

Digitalt intervju

Blir intervjuet holdt digitalt, sørger du for å sitte i et stille og ryddig rom, at du har et stabilt og godt bredbånd, og et bra headset med god lyd og mikrofon.

Skal du holde en presentasjon under intervjuet, sørger du for at du kjenner hvordan løsningen de bruker, Teams, Skype eller lignende, fungerer på forhånd. Øv deg så på å snakke fritt uten å lese opp et manus.

Hvordan løse caseoppgave til jobbintervju?

I noen rekrutteringsprosesser blir man bedt om å løse en caseoppgave. Dette kommer otte etter 1.gangs intervju eller innledende samtale. Å løse en caseoppgave i et jobbintervju handler ikke bare om å finne «riktig svar», men om å vise hvordan du tenker, strukturerer informasjon og kommuniserer løsninger. Her er noen av de vanligste feilene kandidater gjør i caseintervjuer – og hvordan man kan unngå dem:

1. Går rett på løsningen uten å forstå problemet

Feil: Kandidaten begynner å løse oppgaven uten å stille spørsmål eller klargjøre hva som faktisk skal løses.
Tips: Start alltid med å definere problemet. Spør gjerne intervjueren: «Er det riktig forstått at hovedutfordringen er…»

2. Manglende struktur

Feil: Svaret blir usammenhengende og vanskelig å følge.
Tips: Bruk en tydelig struktur (f.eks. problem → analyse → løsning → tiltak). Presenter gjerne en kort disposisjon før du begynner.

3. Tenker ikke høyt

Feil: Kandidaten sitter stille og jobber, og intervjueren får ikke innblikk i tankegangen.
Tips: Tenk høyt! Det er ofte viktigere hvordan du tenker enn hva du svarer.

4. Overkompliserer løsningen

Feil: Kandidaten foreslår en kompleks løsning uten å vurdere gjennomførbarhet.
Tips: Gode løsninger er ofte enkle og realistiske. Tenk: Hva kan faktisk gjennomføres innenfor gitte rammer?

5. Ignorerer kontekst

Feil: Kandidaten foreslår løsninger som ikke passer med virksomhetens størrelse, sektor eller målgruppe.
Tips: Tilpass løsningen til organisasjonens virkelighet. Bruk gjerne kunnskap om bransjen eller sektoren.

6. Dårlig tidsstyring

Feil: Kandidaten bruker for mye tid på analyse og rekker ikke å presentere løsningen.
Tips: Del tiden inn i faser (f.eks. 10 min analyse, 10 min løsning, 5 min presentasjon). Hold deg til planen.

7. Manglende konklusjon

Feil: Kandidaten avslutter uten å oppsummere eller trekke en tydelig konklusjon.
Tips: Avslutt alltid med en kort oppsummering og en tydelig anbefaling.

Personlighetstest og evnetest jobbintervju

Bruk av tester i rekrutteringsprosesser er blitt mer og mer vanlig. Mange arbeidsgivere opplever at tester er med på å strukturere rekrutteringsprosessen, og hjelpe dem til å bli bedre kjent med kandidatene. F.eks. kan bruk av personlighetstester i forbindelse med jobbintervju bidra til at arbeidssøker får gitt et bredere og mer helhetlig bilde av seg selv.

Det benyttes i hovedsak to typer tester, personlighetstester og evnetester.

Personlighetstester forsøker å kartlegge hvordan du vil agere i ulike situasjoner. Du får ofte framført påstander eller situasjonsbeskrivelser, samt noen alternativer på respons du skal velge mellom – fra lite til mye, eller fra helt enig til helt uenig, osv.

Evnetester forsøker å kartlegge evnene dine på bestemte områder og gjennomføres ofte ved å gi oppgaver av ulik karakter og ofte med tidsfrister. Det finnes ulike evnetester, og arbeidssøker bør testes på evner som er relevante for stillingen.

(F.eks.: Hvis du skal jobbe primært med skriftlig og muntlig formidling, er det mer hensiktsmessig med en verbal evnetest enn en numerisk.)

Tips

  • Praksis og bruk av tester varierer og ikke alle er like profesjonelle på området. Spør arbeidsgiver hvorvidt de er sertifisert. Når arbeidsgiver er sertifisert, eller benytter seg av eksterne konsulenter med sertifisering, kan du legge til grunn av de kjenner til bruken og er kjent med eventuelle svakheter ved testen.
  • Arbeidsgiver gjør en helhetsvurdering av deg, basert på all informasjon du har gitt gjennom rekrutteringsprosessen (cv, søknad, intervju, vitnemål/attester, tester, referanser etc.) Hvor stor vekt de tillegger testresultatene vil variere. Snakker du godt for deg på jobbintervjuet, vil det kunne veie opp for testresultatene – og omvendt. Det eksisterer ingen generell regel for hvor mye tester bør vektlegges i rekrutteringssammenheng. Spør eventuelt arbeidsgiver hvorvidt de legger avgjørende vekt på testresultatene.
  • De fleste testene anbefaler eller krever at du skal få en samtale med en kompetent person for å samtale og reflektere over resultatet. Spør hvorvidt du får mulighet til å kommentere svarene dine.
  • Det vil slå feil om man bruker tester som en silingsmekanisme uten å ha fått kandidatens kommentar til resultatene. Rapporten alene, uten kandidatens egne refleksjoner, kan misforstås. Be om at dine kommentarer til testresultatene ivaretas videre i prosessen.

Hvordan oppføre seg under intervjuet?

1. Vær punktlig

Uansett om intervjuet blir på Teams eller i virkeligheten, sørger du for å komme i god tid. Gjerne fem minutter før.

Vet du at det blir mye trafikk den dagen, drar du heller en time før du planla.

Sørg også for at du har dobbeltsjekket adressen. Det er dumt å dukke opp i god tid på feil sted.

2. Gi et godt førsteinntrykk

Du kommer langt med et fast håndtrykk, et herlig smil og et varmt blikk.

Gjør du en god entré, legger de merke til disse små detaljene.

3. Kle deg pent

Når du skal på et intervju, kler du deg litt finere enn vanlig.

Du kommer langt med en pen bukse, kjole, skjorte eller bluse.

Er du usikker på dresskoden i bedriften du skal på intervju til, kan du kjøre et nyhetssøk på dem og se om de har intervjuet noen som jobber der. Hva har de i så fall på seg? Dette kan gi en pekepinn på hvor formelt eller uformelt man kler seg i bedriften.

4. Vær høflig, til stede og positiv.

Smil, vær positiv og henvend deg til alle i rommet. Lytt aktivt og vær til stede. En måte å vise at du aktivt lytter på, er å referere til det arbeidsgiver har sagt når du svarer.

Eksempel:

«Du nevnte at dere skal satse mer på bærekraft fremover»

Hvis du tar notater, sørger du for at du ikke overdriver.

5. Skru av mobilen

Mobilen din setter du på lydløs eller «flight mode», og lar ligge igjen i veska.

6. Pass på kroppsspråket ditt

Pust med magen og prøv å slapp av så godt du kan.

Ikke sitt med armene i kors eller ta deg selv på halsen eller i ansiktet.

Prøv heller å ta litt mer plass og vis et positivt kroppsspråk.

7. Still spørsmål

Du vil sannsynligvis få mulighet til å stille noen spørsmål mot slutten av intervjuet, men pass også på at du viser interesse underveis i samtalen.

«Så spennende at dere satser mer på digitale kanaler. Hva går det arbeidet ut på?»

Hvis arbeidsgiver stiller deg et spørsmål du synes er uklart, er det viktig at du får avklart om du har forstått spørsmålet riktig.

Bare pass på at du ikke legger skylden på misforståelsen på deg selv: «der skjønte jeg ikke helt hva du mente», eller på den som intervjuer: der var du litt uklar». Spør heller: «Når du spør om X, mener du da Y …?»

Intervjuets form

Intervjuer kan arte seg på mange forskjellige måter.

Noen arbeidsgivere starter med å snakke mye om sin egen virksomheten, andre vil heller snakke om deg med en gang.

Du kan møte en lang rekke med konkrete spørsmål, eller åpne oppfordringer hvor du for eksempel blir presentert for en typisk utfordring i stillingen du søker og blir bedt om å fortelle hvordan du ville håndtert en slik situasjon.

Du kan aldri vite helt sikkert på forhånd hva arbeidsgiver vil spørre om, men det kan være greit å forberede seg litt på noen spørsmål. 

«Fortell litt om deg selv»

Ikke rams opp CV-en din her. Den har de allerede lest – det er jo noe av grunnen til at du er på intervju.

Fokuser heller på motivasjonen din:

  • Hvorfor valgte du den utdanningen du gjorde? 
  • Hva har du trivdes best med i tidligere jobber?
  • Hva gjør du på fritiden?
  • Hva er grunnen til at du søkte på denne jobben?

Eksempel:

«Jeg har alltid vært veldig opptatt av rettferdighet. Var jo aktiv i organisasjoner allerede på ungdomskolen, og ble gjennom dette veldig engasjert i hvor ujevnt fordelt godene i verden er. Dermed var utviklingsstudier et naturlig valg …»

Hvor lang tid du får på dette spørsmålet vil variere, men vær forberedt på å snakke om deg selv i et par minutter. 

«Hvorfor søker du på denne jobben?»

Med flere aktuelle kandidater kan gode motivasjonsargumenter være den avgjørende lille forskjellen.

  • Skryt av arbeidsgiveren.
  • Hvorfor akkurat denne virksomheten?
  • Hva gjør dem til en attraktiv arbeidsgiver? 

Eksempel 1. Fokusert på fortiden. Negativt.

«Nå har jeg jobbet som lærer i et par år og jeg trives for så vidt godt med å undervisningsbiten, men det er så mye fokus på andre ting enn fag. Det er vanskelig å motivere elevene, en del uro i klassen og alt for mye tid går med til å håndtere konflikter mellom elevene og sånn. Jeg tenker at det er annerledes når man underviser voksne. At de er mer motiverte. Sånn det er nå bruker jeg veldig mye tid på å få ro i klassen.»

Eksempel 2. Fokusert på fremtiden. Positivt.

«Jeg har jo erfart at jeg trives veldig godt med undervisning, og er veldig interessert i å undervise voksne. Dere jobber jo med mennesker som har foretatt store endringer i livet sitt. Noen har sagt opp jobben sin, flere har ikke sittet på skolebenken på mange år. Mange har kanskje med seg litt dårlige erfaringer fra skoletiden. Jeg har kjent til dere lenge og sett hva dere har fått til når det gjelder motivering og kompetanseheving av voksne. Som pedagog kjenner jeg at jeg har veldig tro på metodene deres …» 

«Hva er dine svake sider?»

Alle mennesker har svake sider og dette vet selvsagt arbeidsgiver også.

Vær ærlig, men litt strategisk, når du presenterer svakhetene dine og husk å konkretiser. 

Bruk eksempler: Fortell om en konkret situasjon hvor de svake sidene dine kom til uttrykk – og hvordan du håndterte dette.

Vis at du jobber med å utvikle deg på dette området.

Snakk gjerne med referansene dine på forhånd – hva vil de svare på dette spørsmålet? Hvis det er samsvar mellom det du sier på jobbintervjuet og det referansene dine forteller om deg når arbeidsgiver ringer dem, vitner dette om selvinnsikt og virker betryggende for arbeidsgiver.

Eksempel:

«Jeg er nok litt sjenert og synes det kan være vanskelig å ta ordet i en forsamling. Dette er noe jeg ønsker å bli bedre på. Derfor meldte jeg meg opp som gruppelærer for bachelorstudenter under masterperioden. Jeg forberedte meg mye i begynnelsen, og diskuterte også undervisningsopplegget med medstudentene mine.

I denne jobben ser jeg for meg at dette kanskje særlig vil være en utfordring i kundemøter. Her vil jeg sørge for å være godt forberedt, og kanskje drøfte mine planer for møtet med en kollega i forkant.» 

«Hvorfor skal vi velge deg?»

Oppsummer hovedpunktene: Hva er dine sterkeste kort?

Fokuser på arbeidsgivers behov og hvordan du kan bidra.

Prøv å strukturere svaret ditt og plasser deg inn i «fortellingen».

Ta gjerne også en liten tenkepause før du svarer.

Eksempel:

“Dere har jo et stort fokus på unge som målgruppe. Med den erfaringen jeg har vil jeg kunne bidra til å formulere budskap som virkelig når frem til ungdom, og på den måten bidra til at flere benytter seg av tjenestene deres …»

Etter det gir gjerne enda flere detaljer om hvorfor og hvordan. 

«Har du noen spørsmål til oss?»

Ja, det har du. Dette er din mulighet til å finne ut om du vil trives i det daglige.

Forbered et par spørsmål i forkant. Her kan du enten stille brede spørsmål som for eksempel:

«Hva vil dere si kjennetegner arbeidsmiljøet hos dere?»

«Hva mener dere er de viktigste egenskapene man må ha for å lykkes i denne bransjen?»

… eller spørsmål som viser at du har gjort research på virksomheten i forkant, for eksempel:

«Jeg ser av strategiplanen deres at bærekraft vil være et viktig satsningsområde i årene fremoer. Hvordan er dette arbeidet tenkt lagt opp?»

Kalt inn til andregangsintervju?

Hva er forskjellen på første- og andregangsintervju?

tabell med forskjeller på første og andregangsintervju

Hva bør du tenke på før og under andregangsintervjuet?

1. Forbered deg grundigere

Gå gjennom stillingsutlysningen på nytt og tenk gjennom hvordan du matcher kravene.

Les deg opp på virksomheten, aktuelle prosjekter og eventuelle nyheter.

Forbered konkrete eksempler på tidligere arbeid som er relevant for stillingen.

2. Vær klar for faglige spørsmål

Du kan bli utfordret på metoder, verktøy, faglige vurderinger eller tidligere prosjekter.

Tenk gjennom hvordan du løser problemer, samarbeider og tar beslutninger.

3. Forvent caseoppgave eller test

Mange arbeidsgivere bruker caseoppgaver i andregangs intervju for å se hvordan du tenker og jobber.

Øv på å strukturere svar, tenke høyt og presentere løsninger tydelig.

4. Still gode spørsmål

Vis at du er interessert i stillingen og organisasjonen.

Eksempler: Hvordan ser en typisk arbeidsuke ut? Hva er de viktigste satsningsområdene i årene fremover? Hva ser dere etter i den dere skal ansette?

5. Vær deg selv – men profesjonell

De vil ofte vurdere om du passer inn i teamet og organisasjonskulturen.

Vær åpen, tydelig og trygg – men også lyttende og reflektert.

Oppfølging og svar etter intervju

Når kan man forvente svar etter 1. gangsintervju?

Vanlig tidsramme: 1 til 2 uker etter intervjuet.

Avhenger av: antall kandidater, intern prosess, ferieavvikling, eller om det er flere intervjurunder.

Ofte opplyst i intervjuet: Mange arbeidsgivere sier når du kan forvente å høre fra dem – hvis ikke, er det helt greit å spørre på slutten av intervjuet.

Burde man takke for intervjuet i mail …?

Noen kandidater velger å sende en takkemail i etterkant av intervjuet, men dette er ikke nødvendig. I verste fall kan det virke som en pliktøvelse eller til og med som «mas» hvis mange kandidater gjør det samme. Ønsker du å sende arbeidsgiver en mail, bør den følge opp noe spesifikt fra intervjuet, f.eks. et tema dere diskuterte eller et prosjekt du ble nysgjerrig på. Overfladiske og standardiserte takkemailer tilfører ikke noe nytt og gjentar kun det som allerede er sagt. Husk at det er i intervjuet du kan påvirke. Det er her muligheten ligger. Ikke i hva du gjør i etterkant.

… eller purre dersom man ikke får svar innen en viss tid?

Det er naturlig å spørre om prosessen videre på intervjuet. Ofte informeres man også om videre prosess i løpet av samtalen. Dersom det ikke er informert om videre prosess på intervjuet, kan du sende en høflig oppfølgingsmail etter et par uker og høre om det er noen oppdateringer i prosessen. Det samme gjelder dersom du har fått beskjed om når du kan forvente deg et svar, og du ikke har hørt noe innen denne fristen.

Kan man bli glemt eller ghosted?

Det er dessverre en utbredt ukultur hos mange arbeidsgivere at de kun følger opp de søkerne som kommer videre i prosessen. Dette gjør at mange blir gående lenge uten en endelig avklaring. Derfor er det viktig å spørre om prosessen videre når du er på intervju.

;

Oppsummerende tips

  • Les deg opp på arbeidsgiver på forhånd: Nettsider, sosiale medier, årsrapporter og andre styringsdokumenter. 
  • Ha noen gode spørsmål klare som viser at du er forberedt. 
  • Vær positiv, lytt aktivt og vær til stede i samtalen. 
  • Møt opp velstelt i et antrekk du føler deg vel i og som samsvarer med den stilen som gjelder der du skal på intervju. 
  • Eksemplifiser og vær konkret.
  • Forutsigbarhet er gull! Spør om prosessen videre når du er på intervju.

Les også

En jente holder flere bøker i den armen. Bøken har et nøste festet rundt seg.

Fra stammespråk til samme språk

Gjennom en lang utdannelse får du ditt eget «stammespråk». Den viktigste oppgaven din i jobbsøkerprosessen å oversette kompetansen din til et språk arbeidsgiver forstår!

Kvinne i forgrunnen ser trist ut. Bak ser vi et bord av tre personer som drikker kaffe og ser i hennes retning.

Blir jeg diskriminert?

Du har sendt søknad på søknad, uten å få noe svar. Sakte begynner en usikkerhet å vekkes i deg: Er det på grunn av navnet mitt? Synes de jeg er for gammel?