Tre forslag for tidlig innsats og inkluderende fellesskap
Samfunnsviterne deltok i juni på Kunnskapsdepartementets innspillsmøte vedrørende arbeidet med ny stortingsmelding om tidlig innsats og inkluderende fellesskap.
Publisert: | Sist endret:
Kunnskapsdepartementet: oversendelse av tre konkrete forslag som er avgjørende for å få et inkluderende og tilpasset tilbud til alle barn og unge i barnehage og skole
Viser til innspillsmøte i Kunnskapsdepartementet mandag 17.06.19 og oversender som avtalt innspill gitt i møtet.
Tre konkrete innspill:
1) Høy kvalitet på det ordinære opplæringstilbudet og tilpasset opplæring innenfor det ordinære opplæringstilbudet, jfr opplæringslovens §1-3
- Høy kvalitet på lærerutdanninger/lektorutdanninger. Utdanningsløpene bør inneholde kunnskap om lærevansker hos elever. Pr i dag er det for stor variasjon over den tilpassede opplæringen som gis.
- Målet om tidlig innsats jfr opplæringslovens §1-4 bør beholdes og forsterkes til å omfatte ALLE elever uavhengig når de er i opplæringsløpet.
- Alle tiltak som iverksettes innenfor den ordinære opplæringstilbudet må være begrunnet i forskningsbaserte tiltak og kartlegginger gjennomført av lærere i skolen.
2) Retten til spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp bør beholdes
- Det er positivt at denne retten ikke er knyttet til diagnose, men til utbytte av opplæringstilbudet og til barnets funksjonsnivå. Dette bør derfor videreføres.
- Den juridiske retten gir både barn og foreldre viktige rettigheter, som for eksempel retten til nødvendige undersøkelser og muligheten til informasjon, innsyn og klageadgang etter forvaltningsloven.
- Retten sier imidlertid ingenting om hvordan opplæringen skal gis og kompetansen til den som skal gjennomføre opplæringen. Dette bør endres.
- Opplæringslovens §10-11 bør endres slik at den ikke gir anledning til at assistenter kan gjennomføre spesialundervisning.
3) Det spesialpedagogiske støttesystemet bør ha som mål at kompetansen kommer nærmere barn/ungdom
Det bør være et tredelt nivå:
Spesialpedagogisk kompetanse bør være en del av grunnbemanningen i både barnehager, grunnskolen og videregående opplæring.
PP-tjenesten bør bestå som en kompetansegiver for barnehager og skoler. Det bør likevel sees på mandatet i opplæringslovens §5-6:
- Mandatet må omfatte alle elever og ikke bare de med spesielle behov.
- Det bør innføres en bemanningsnorm slik at PP-tjenesten er bemannet slik at tjenesten står i forhold til de oppgaven loven pålegger den.
- Det bør sees på arbeidsmåter: Kan noen arbeidsoppgaver forenkles? Bør oppfølgingsansvaret etter enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning styrkes?
Statped bør opprettholdes som tjenesteyter på det spesialpedagogiske feltet overfor PP-tjenesten, barnet selv og foreldre, og skolen/barnehagen:
- Fagområdene syn, hørsel og sammensatte lærevansker bør ivaretas særskilt.
- Oppdragsbrevet bør sees på både med tanke på arbeidsmåter og ansvarsområder. Målet må være at Statpeds kompetanse er mer tilgjengelig for barnet og brukerne forøvrig.