Placeholder: ArticlePage : Article Top
God stemning rundt et bord. Glade mennesker. To kvinner tar en high five. En mann løfter hendene over hodet i glede.
Når du er ny i jobben er det ekstra viktig å gjøre en innsats og bidra til et godt arbeidsmiljø. Foto: Shutterstok
Placeholder: ArticlePage : Article Header

På arbeidsplassen

Jobben er din. Hva nå?

5 smarte tips til deg som er ny i jobben.

Publisert: | Sist endret:

Placeholder: ArticlePage : Article Teaser Content
Placeholder: ArticlePage : Article Content

Etter å ha brukt utallige timer på å skrive de gode CV-ene og jobbsøknadene, og «naile» flere runder med jobbintervjuer, er jobben endelig din.

Woho, tenker du og senker skuldrene.

Stopp en halv. Nå er ikke tiden inne for å hvile på laurbærene.

Det er nå du må sette inn et nytt gir, imponere arbeidsgiveren din og bruke prøvetiden din fornuftig.

Les også: Dette bør du vite om prøvetid. 

1. Kjenner du kollegaene dine?

Som ny medarbeider er det viktig å bli kjent med de nye kollegaene dine.

Hvem kan hjelpe deg med å sette opp PC-en? Hvem kan fortelle deg hvor det store møterommet er?

Er det noen du kan samarbeide med og som jobber med det samme som deg?

Ikke glem at kollegaene dine er nysgjerrig på hvem du er og kan ha spørsmål om hvordan nettopp du skal passe inn i det nye kontormiljøet.

Er du innelukket person? Energisk? Engasjert?

Tenk på hvordan du ønsker å bli oppfattet av dine nye kollegaer.  

By på deg selv! Presenter deg selv til de du ikke har hilst på, og vis interesse for hva dine kollegaer arbeider med.

På den måten blir du kjent med dine kollegaer, men også den nye arbeidsplassen din.  

2. Still spørsmål 

Alle har vært ny på en arbeidsplass en gang og forstår at en nyansatt kan ha mange spørsmål i starten.

Ikke sitt igjen med spørsmål du trenger svar på for å gjøre arbeidsoppgavene dine.

Hvis du har mange spørsmål kan du også spørre om hvor du finner generell informasjon på nettsider eller annet informasjonsskriv, og hvordan du kan finne svar på dine spørsmål selv.

En annen huskeregel er å skrive ned spørsmålene, slik at kollegaene dine ikke blir avbrutt fra sine oppgaver hele tiden.  

3. Du er eksperten – ta ansvar! 

Som nyansatt må du tenke på hva du kan tilby virksomheten.

Du har valgt en arbeidsplass du liker, men en arbeidsgiver har også valgt deg fordi du kan tilby noe virksomheten trenger.

Det er ditt ansvar å synliggjøre kompetansen din og det du kan tilby arbeidsgiver og arbeidsplassen.  

  • Hva er du ekstra god på?  
  • Hva sa arbeidsgiver at de trengte mest hjelp til?  
  • Trenger kollegaer hjelp? 

Du er eksperten i faget ditt, så vis dem at du tar ansvar for å få oppgaver gjort.  

4. Ikke vent på oppgavene 

Ikke vent på at oppgavene skal komme til deg.

Som nyansatt er det mange som venter på å få oppgaver, men du har også et ansvar for å ta initiativ og foreslå tiltak der du ser det er et behov for å endre noe i virksomheten.

Her er det en viktig balanse mellom å vise interesse, foreslå gode tiltak, men samtidig være ydmyk og bli kjent med hvordan virksomheten fungerer i dag.  

Som nyansatt kan det være vanskelig å vise at man faktisk jobber, og arbeidsgiver lurer også hvordan det går med deg.

Det kan derfor være lurt at du lager deg korte handlingsplaner med oppgaver og tiltak, slik at du raskt kan fortelle eller informere arbeidsgiver om hva du bruker tiden din på.

Det kan også være fint å uoppfordret fortelle arbeidsgiver om hva du har gjort og hva du tenker å fokusere på de neste dagene.  

5. Vær positiv til utfordringer 

Som nyansatt er mange oppgaver utfordrende fordi alt er helt nytt.

Å sette seg inn i nye oppgaver, eller prøve seg på oppgaver man aldri har gjort før er en del av det å være ny et sted.

Det er lov å be om tips eller hjelp om oppgavene blir vanskelig.  

Men en gylden regel er å alltid: prøv først, spør etterpå. 

Lykke til, Samfunnsviterne heier på deg!  

Placeholder: ArticlePage : Article Some
Placeholder: ArticlePage : Article Bottom

Les også