Søk
Noen av våre vanligste søk
Vår verveguide gir deg tips til verving og markedsføring av Samfunnsviterne på arbeidsplassen.
Publisert: | Sist endret:
Det første trinnet for å rekruttere, aktivisere og beholde medlemmer er å reflektere. Det handler om å definere lokallagets mål og forankre medlemsarbeidet. Diskuter om de pågående aktivitetene dere har/har hatt i lokallaget er i samsvar med Samfunnsviternes vedtekter.
Del 1
Begynn med at hver enkelt svarer på spørsmålene under. Noter dine svar, men behold dem for deg selv til å begynne med. Les og besvar ett spørsmål av gangen, før du går videre til neste.
Del 2
Start denne øvelsen med at hver enkelt noterer sine svar. Les og besvar ett spørsmål av gangen:
Fortell hverandre hva dere har svart og diskuter problemstillingene.
Det neste trinnet er å appellere. Det handler om å identifisere hvem dere skal tilby hva. Dere må få fram det aktuelle budskapet og finne måter å nå målgruppene deres på. For å lykkes med dette er det viktig å finne ut hva medlemmene ønsker av lokallaget. Å spørre er bedre enn å gjette!
I studeringen kan dere diskutere hvordan rekruttering skjer i dag og hva som eventuelt kan forbedres. «Rekrutteringsvegring», det vil si motstand mot å verve nye medlemmer, er en vanlig utfordring. Denne motstanden kan finnes både i og utenfor oss selv. Ved å overvinne disse hindringene kan vi snu denne utfordringen og skape en organisasjon med «aktiv rekrutteringskultur».
Tenk gjennom spørsmålene under hver for dere. Etterpå deler dere tankene med hverandre.
Tenk på en organisasjon du er medlem i:
Kanskje har du vært med i flere ulike organisasjoner og lag og har ulike erfaringer. Eller kanskje har du vært med på noe spesielt som gjorde at du valgte akkurat den organisasjonen. Å sammenligne ulike organisasjoner og lag og å analysere ditt eget engasjement bidrar til å belyse hvordan det ser ut i det lokallaget du nå er aktiv i.
Når dere har delt erfaringer og snakket sammen om hva som er grunnen til at man melder seg inn i en organisasjon og blir medlem av et lokallag, kan dere avslutte med å diskutere spørsmålet:
Hvordan vil dere at deres lokallag skal ta imot nye medlemmer?
Tenk gjennom hvilke kanaler som passer til ulike målgrupper og hvilke dere vurderer som aktuelle for lokallaget
Det neste trinnet i Medlemsmodellen er å introdusere. Det handler om å ta imot nye medlemmer og møte dem og deres forventninger på en god måte. For å klare det må vi finne ut hvilke forventninger de har. Nye medlemmer må få informasjon om organisasjonen og aktivitetene i lokallaget. Nye medlemmer kan trenge kunnskap som man kan ta for gitt at alle vet.
Å kommunisere handler i denne sammenhengen om å ta imot og håndtere kritikk og utmeldelse. Å snu kritikk til å bli en kilde til lærdom, er viktig og utviklende for organisasjonen også for dere som er aktive tillitsvalgte.
Behovsanalyse - dekke behovet. Ref. punktliste – se kapittel 3 verving.
Enkelte organisasjoner er først og fremst flinke til å ivareta medlemmenes økonomiske interesser ved å gi dem fordeler (for eksempel bank og forsikring). Andre organisasjoners hovedoppgave berører ikke nødvendigvis medlemmene direkte, men det finnes fordeler ved medlemskapet (for eksempel å arbeide for en idé). Grensene her er ikke knivskarpe, og det ene utelukker ikke det andre.
Hvor stor andel av medlemsmassen som er aktive og passive varierer fra lag til lag. Det kan være interessant å tenke over hvilket fokus egen organisasjon har. Denne kunnskapen kommer til nytte når dere skal planlegge hvordan dere skal møte nåværende og potensielle medlemmer. Er det et poeng at det snakkes generelt her? Bør det ikke henvises til Samfunnsviternes fordeler – og da spørre hvilket fokus lokallaget har for de ulike fordelene (økonomisk eller faglig/trygghet/bistand)
Diskuter: Har alle samme oppfatning? Hvis ikke: diskuter de ulike synspunktene. Dere trenger ikke bli enige, men det er verdifullt å vite hva de andre mener.
Forhåpentligvis har laget deres mange aktiviteter. Problemet for mange lokallag er imidlertid at det ikke er sikkert alle medlemmene er klar over dette.
Tenk igjennom hver for dere og noter ut fra egne opplevelser og meninger det du synes er bra med lokallagets aktiviteter. Skriv ned både store og små framskritt og forbedringer som er gjort den siste perioden.
Når alle har notert stikkord kan dere samle alle sammen på et felles ark eller i et dokument. Da har dere en liste med alle framskrittene som har skjedd og som dere skal være stolte av. Fortell om de gode resultatene!
Det neste trinnet i Medlemsmodellen er å aktivisere. Det handler om å få passive medlemmer til å bli aktive. Mye handler om å skape relasjoner til medlemmene: å møtes, snakke sammen, stille spørsmål. Det handler om å forstå psykologien bak alle menneskers behov for å bli sett og få bekreftelse. Passive og aktive medlemmer er ikke nødvendigvis forståelige begreper. Bør det forklares?
Så er det tid for å evaluere.
Hvert par skriver ned forslag på Post-it-lapper.
Snakk sammen to og to om følgende spørsmål: Hva kan vi gjøre for å aktivisere medlemmene? Deretter samles alle forslagene og hele gruppa diskuterer forlagene sammen.
NB: Disse lappene må dere ta vare på til neste møte nå dere skal lage handlingsplan.
Dette møtet skal i sin helhet dreie seg om framtiden. Nå skal vi gå fra ord til handling. Alle diskusjoner, samtaler, øvelser og ideer fra de forrige møtene er plattformen dere nå skal arbeide ut fra.
Det er lurt og hensiktsmessig å formulere det dere blir enige om å gjennomføre i en handlingsplan. Her er et forslag til hvordan dere går fram:
Start med å systematisere og gruppere de forslagene som har kommet fram i løpet av diskusjonene deres. Sorter dette inn under ulike tema.
Eksempler på slike overskrifter eller tema kan være:
Prioriter hvilke av disse temaene som er viktigst, og hvilke dere vil starte å arbeide med. Å prioritere er viktig, for ofte tenker vi at "vi burde jo gjøre ALT dette": Men vær oppriktige og realistiske og spør dere selv: hvor mye orker vi nå – hva må vente?
Hvem gjør hva? La mange være engasjert i arbeidet, men sørg for at én har hovedansvaret for hvert tema eller arbeidsfelt.
Tenk igjennom – og ta hensyn til – at det er mye lettere å takke ja til en oppgave som er konkret og avgrenset i omfang og tid.
Når dere lager en handlingsplan med hoved- og delmål kan dere lage en SMART:
Hva skal vi gjøre?
Hvordan kan vi måle at det er gjennomført?
Hvorfor har vi lyst til å gjøre det?
Ligger forholdene til rette for at det er gjennomførbart?
Når skal det gjøres?
Et arrangement eller en aktivitet bør alltid ha et klart mål og formål. Fremme Samfunnsviterne, synliggjøre foreningens politikk, rekrutterings-/vervefokus, sosial forankring, tematikk som er tidsaktuell eller av generell interesse for medlemmer/potensielle medlemmer.
Det viktigste er at ansatte og nyansatte kjenner til og vet hvem som er tillitsvalgt for foreningen på arbeidsplassen. I den forbindelse er det to ting som bør markedsføres:
1. Den tillitsvalgte
2. Arrangementer i regi av lokallaget eller fra Samfunnsviterne sentralt.
Leadsarbeid er å innarbeide potensielle medlemmer på en effektiv og profesjonell måte. Mange synes verving er vanskelig, så en forenkling av verving på arbeidsplassen er å videreformidle kontaktinfo til potensielle medlemmer (leads) til sekretariatet slik at de tar seg av vervesamtalen.
Ha alltid en medlemsbrosjyre tilgjengelig. Skaff navn og kontaktinfo til et potensielt medlem. Dette gjøres enkelt muntlig, få aksept for at de kan bli kontaktet av sekretariatet. Eller lag et kontaktskjema, få vedkommende til å skrive på kontaktskjema, da gir de sin aksept til å bli kontaktet. Videreformidle muntlig eller via skjema til sekretariatet per mail eller post (evt. telefon).
Folk er ofte mer nysgjerrige enn man tror, men det fordrer at man tar kontakt og stiller spørsmål! I samtale med et potensielt medlem er det viktig å være tydelig på hvem du er, hva/hvem du representerer og hva du vil. Samtalen må ha som et klart mål - å kunne presentere et tilbud om medlemskap og de fordeler medlemskapet gir.
Det er viktig å la et potensielt medlem få snakke om sine behov og raskt få svar på sine spørsmål. Det er din oppgave som verver å finne ut av hva han/hun føler er viktige temaer tilknyttet et fagforeningsmedlemskap og fokusere på akkurat dette videre i samtalen. Det er ikke et mål i seg selv at du forteller mest mulig om foreningen og hva vi kan tilby, du skal dekke et behov.
Hva behovet er og hva du da skal fokuserer på bør komme frem av de spørsmål du stiller og de svarene du får tilbake. Alt annet er i første omgang uvesentlig, ytterligere informasjon kan formidles senere. En lang samtale er ikke nødvendigvis en god samtale i verve/rekrutterings øyemed, keep it short and simple, og kom til saken!
Dette gir deg et utgangspunkt for en samtale og en mulighet til å presentere foreningen!
Finn ut hva som er viktig for den du snakker med. Prøv så langt det er mulig å unngå ja/nei spørsmål. Suppler da i så fall med et oppfølgingsspørsmål.
For eksempel:
- Hva er viktig for deg dersom du skulle bli medlem i en fagforening? (Stikkord kan være trygghet, lønns- og arbeidsvilkår, faglig nettverk, solidaritet, medlemsfordeler, noen som gir deg bistand ved behov, hjelp til lønnsforhandlinger, politikk).
- I hvilke situasjoner i arbeidslivet du tror du det kan være fordelaktig å være fagorganisert?
- Hva savner du på din arbeidsplass, hvilke feil/mangler opplever du på arbeidsplassen, faglig/profesjonelt?
- Har du noen gang følt deg maktesløs/alene/usikker i en arbeidsrelatert situasjon, hva/hvordan/hvorfor?
Gjennom den info du har fått tilknyttet vedkommendes fokus (behovsanalysen) er det opp til deg å svare så konkret som mulig på de punkter han/hun har nevnt/snakket om. Der er disse behovene som bør dekkes/tilfredsstilles, alt annet foreningen står for og tilbyr kan formidles senere.
I denne delen av samtalen er det viktig at man har foreningskunnskap i bunn i tillegg til kunnskap rundt de konkrete medlemsfordelene. Der det passer seg kan du gjerne bruke deg selv som et eksempel, si noen ord om hvorfor du selv er medlem og hvilket utbytte du føler medlemskapet har gitt deg. I en valgsituasjon kan det være betryggende med personlige og troverdige tilbakemeldinger fra noen de gjenkjenner.
Den mest vanlige årsaken til at man ikke melder seg inn er fordi man rett og slett ikke har blitt spurt. Kom til saken … spør konkret, ledende og direkte!
Avslutt med f. eks.: Ut ifra det du sier/ slik jeg tolker deg / om jeg tolker deg riktig etc. så høres det ut som om vi er den riktige fagforeningen for deg.
Trenger du å bestille artikler til samlinger eller for å gi til medlemmer gjøres dette enkelt via nett.
Givaways/profileringsartikler til å gi bort er først og fremst en interessevekker. Hensikten med profileringsartikler er å fange interessen til et potensielt medlem, for så å kunne få mulighet til å påvirke til en innmelding. Deretter er det en reklame og synlighetsfaktor. Ikke gi ut artikler ukritisk, man skal ha en innledende samtale tilknyttet foreningen/medlemskap eller foreningspolitikk som et minimum før man eventuelt gir bort profileringsmateriell. Det er absolutt ikke feil å si at giveaways er forbeholdt medlemmer, de som blir medlem eller de som vurderer medlemskap!
I dag har vi disse artiklene som du kan bestille fra sekretariatet:
E-post: [email protected]
Telefon 22 03 19 00
Bruk også vårt spørsmål-og-svar-forum
Spørsmål om lønn og arbeid - for medlemmer:
Telefon: 22 03 19 05 | E-post: [email protected]
Ønsker du PDF-versjon av Samfunnsviternes verveguide kan du laste ned den her.
Du kan også laste ned og skrive ut Samfunnsviternes tillitsvalgtplakat til å henge opp på arbeidsplassen.
Ta kontakt med sekretariatet hvis du vil bli tilsendt en trykket plakat.