Den kommersielle samfunnsviter
Møt samfunnsvitere som jobber med salg og forteller om hvordan de bruker samfunnsviterkompetansen sin i jobben.
Arbeidsmarkedet
Tenk annerledes - kompetansen din er etterlyst!
Publisert: | Sist endret:
Er krillolje og pågående telefonselgere det første du tenker på når du hører ordet salg, bør du tenke om igjen.
Yrket er så mye mer enn som så.
Fra å kartlegge nye markeder, teknologiske muligheter og kundegrupper, eller utvikle nye ideer og konsepter, er salg mer kompleks enn noensinne.
Det er også derfor du som samfunnsviter og kompetansen din er etterlyst av arbeidsgiverne.
Du er god på for eksempel:
Som alle er egenskaper arbeidsgiverne i dag har skrikende behov for.
Men å jobbe med salg var kanskje ikke akkurat det du så for deg da du satt og skrev på masteroppgaven din om utilitarismen som fordelingsprinsipp?
Stopp en halv. Før du tenker at dette ikke er noe for deg, og fortsetter å søke på de samme jobbene som alle de andre du studerte med – les videre.
I Samfunnsviternes arbeidsgiverundersøkelse fra 2019 trakk mange arbeidsgivere frem at de gjerne ville ansette samfunnsvitere til å jobbe med salg.
De mener samfunnsvitere er gode til å argumentere, er lidenskapelige når de tror på noe (for eksempel et produkt eller en sak), og at de er gode relasjonsbyggere.
Men selv om arbeidsgiverne så et stort potensial i samfunnsvitere, opplevde de samtidig at samfunnsviterne selv ikke var noe særlig interessert i å jobbe med salg.
Hva er grunnen til dette? Vi kan jo bare spekulere i hva årsaken er, men har en teori om at mange har et feil inntrykk av hva salgsjobber faktisk innebærer.
Mange nyutdannede har jobbet i butikk under studiene, og assosierer kanskje «salg» med dette.
Arbeidsgiverne vi intervjuet var derimot tydelige på at erfaring fra butikk hadde lite eller ingen betydning i stillingene de ønsket å fylle.
Der mange kanskje se på salgsrelaterte jobber som «irrelevante» fordi de har en høyere utdanning, er det nettopp den kompetansen arbeidsgiverne er ute etter.
Prosjektledelse, kvalitative undersøkelser, kartlegging og analyse, er sentrale oppgaver i mange salgsjobber for høyere utdannede.
Arbeidsgiverne har ofte behov for å identifisere nye markeder og kundesegmenter, eller utvikle nye ideer, produkter, tjenester og konsepter.
I en del stillinger, for eksempel hvor man skal levere anbud, må man også være god i skriftlig formidling.
For å kartlegge nye markeder trenger du kunnskap om hvordan mennesker, og grupper av mennesker, tenker og handler.
Det samme gjelder i utviklingen av nye produkter og tjenester.
Dette er jo samfunnsviteres kjernekompetanse!
Arbeidsgiverne ser potensialet i oss, men vi ser det altså ikke selv.
Baserer vår motvilje til salgsjobber seg utelukkende på at vi misforstår innholdet i disse, eller er det også andre årsaker til at mange samfunnsvitere ikke ønsker å jobbe kommersielt?
En årsak til at mange har et feil inntrykk av hva det vil si å jobbe med salg, er kanskje at de stillingene som lyses ut som rene salgsstillinger, ofte bekrefter folks fordommer.
Spisse skotupper og pågående markedsføring av omega 3-kapsler på gata, er gjerne det de fleste assosierer med salg.
Og som akademikere er vi trent i å være kritiske og reflekterende.
Parodien på en «sulten selger» er gjerne en person som manipulerer, finner «smutthull» i regelverk og opptrer etisk betenkelig. Dette samsvarer selvsagt dårlig med den akademiske integriteten.
Men hvor representativt er egentlig bildet mange av oss har av salgsjobber?
Bedrifter er nødt til å ha en inntekt for å kunne drive med kjernevirksomheten sin.
Selv i kunnskaps- og verdibaserte virksomheter er man nødt til å tenke kommersielt.
Den ideelle organisasjonen skal ha flere givere, studieprogrammet skal ha flere søkere, museet skal ha flere besøkende ...
Det finnes til og med noe som heter «bærekraftig salg» - hvor man jobber med finne langsiktige løsninger som er til gode for miljøet, samfunnet og mennesker.
For å nå disse målene er virksomhetene nødt til å drive med nettopp – salg.
En moderne selger er dermed like gjerne en forretningsutvikler som en konsulent og bærekraftig verdiskapende rådgiver.
Og det er altså ikke sånn at en salgsstilling krever at du går på akkord med deg selv og verdiene dine.
Så lenge du har en interesse for det du skal selge, er det godt mulig du vil stortrives med å jobbe kommersielt.
Møt samfunnsvitere som jobber med salg og forteller om hvordan de bruker samfunnsviterkompetansen sin i jobben.
Elsker du å skape resultater og vekst? Er du nysgjerrig og kreativ? Trives du å jobbe med mennesker og tall? Da står du foran mange spennende jobbmuligheter.
Trigges du av godt språk? Elsker du medier og god kommunikasjon? Er du kreativ og nyskapende? Da kan disse jobbene være aktuelle for deg.